Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Monica Porzionato försvarade framgångsrikt sin avhandling

En person med svart tröja står bredvid ett bord med blommor.

Fredagen den 28 februari försvarade Monica Porzionato sin avhandling ”Feeling the changing climate: An affective approach to the strategic communication of floods in a tourist city”.

Studien visar att den strategiska kommunikationen från två aktörer, Venedigs kommun och en grupp lokala forskare, påverkar hur klimatförändringarna uppfattas i Venedig. Syftet är att antingen upprätthålla eller motverka tre kollektiva sätt att uppfatta översvämningar: som en underbar och oproblematisk venetiansk upplevelse, som exceptionella händelser som kan lösas med teknik eller som farliga och oundvikliga problem för staden och dess invånare. Porzionato visar att hur klimatförändringarna förstås beror på hur väl strategisk kommunikation mobiliserar människors känslor inför de påtagliga klimatförändringarna runt omkring dem.

 - Tack för att jag får läsa detta viktiga och vackra verk. Det är en stor ära och ett stort ansvar, sa professor Sine Just vid Roskilde universitet efter att ha utsetts till opponent vid disputationen.

Efter att professor Justs granskning och betygsnämnden ställt sina frågor diskuterade de enskilt Porzionatos avhandling och disputation. Efter cirka 30 minuter återsamlades de.

 - På betygsnämndens vägnar är det med stor glädje jag meddelar att Monica har avlagt doktorsexamen, sa Henrik Merkelsen, betygsnämndens ledamot för Institutionen för kommunikation.

Läs en längre version av den här texten på engelska på institutionens engelska webbplats.


Ladda ner Monica Porzionatos avhandling, "Feeling the changing climate: An affective approach to the strategic communication of floods in a tourist city", från Lunds universitets Forskningsportal.