Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Institutionens forskningsområden

Våra forskare studerar kommunikations- och mediemiljöer på alla nivåer och utforskar, förklarar och kritiskt analyserar kommunikation och digital medieteknik i samtida organisationer, politik, samhälle och kultur.

Medieengagemang, demokrati och kulturellt medborgarskap

Medieengagemang är ett mångdimensionellt fenomen som kan analyseras för att förstå hur medborgare och publik engagerar sig i och tar avstånd från medier som är viktiga för dem i deras levda erfarenheter. Forskningen strävar efter att förstå sambanden mellan förnuft och känsla och varför människor kopplar upp sig eller kopplar bort sig från politik, kultur och medborgarskap. Att undersöka innebörden av engagemang öppnar upp förståelsen för hur de politiska och kulturella sfärerna korsar varandra genom medborgerligt engagemang och demokrati.

Strategisk kommunikation och organisationer

Forskningen är specialiserad på kommunikation och kommunikativa processer som involverar organisationer av olika slag. Det inkluderar forskning om

  • Hållbarhetskommunikation
  • Intern kommunikation
  • Kriskommunikation
  • Kommunikationsstrategier
  • Ledarskapskommunikation 
  • Offentlig diplomati
  • Professionalism, expertis och etik
  • Varumärkeskommunikation
  • Visuell kommunikation

Medieindustrier och kreativitet

De kreativa branscherna blandar genrer och teknik och arbetar i kreativa hubbar där det sker en korsbefruktning av färdigheter och idéer. Forskningen inom detta område fokuserar på samskapande arbete och arbetsutrymmen, visuella kulturer och kreativa gräsrotsgemenskaper, talang- och kändisbranscherna samt blandade genrer och berättarformer för plattformsoberoende innehåll. Sådant samskapande arbete kan generera nya uttryck för symbolisk mening och värde inom de kreativa branscherna, men det finns också spänningar när det gäller de sociopolitiska konsekvenserna av dessa former av blandade medier och kreativt samarbete.

Strategisk kommunikation och samhälle

Forskningen är specialiserad på att förstå, förklara eller kritiskt granska kommunikativa problem i en politisk sfär och/eller strategisk kommunikation och dess samhälleliga konsekvenser. Det inkluderar forskning om:

  • Desinformation och propaganda
  • Digitala medier och politik
  • Kriskommunikation
  • Medborgarengagemang och medborgardialoger
  • Offentlig Diplomati
  • Politisk kommunikation
  • Visuell kommunikation

Genus, hälsa och samhälle

Genusrepresentationer i nyheter, mediehälsa och välbefinnande väcker kritiska frågor om maktrelationer och empowerment i medierna och samhället. Forskningen fokuserar på jämställdhet och journalistik, hälsa och vardagliga mediepraktiker, folkhälsa och felaktig information i rykten på nätet om antivaccination, medieskandaler och offer. Ett annat forskningsområde på temat analyserar medier, död och döende, inklusive historieberättande, det paranormala och alternativ hälsa för kropp, själ och ande.

Metoder i strategisk kommunikation

Vid Institutionen för strategisk kommunikation finns forskare som har utvecklat expertis inom en rad olika forskningsmetoder, samt har erfarenhet av att tillämpa dessa i diverse sammanhang. Specialistkompetens finns kring:

  • Experiment (Survey experiments)
  • Eye-tracking
  • Intervjuundersökningar (fokusgrupp, fotoelicitering)
  • Nätverksanalys
  • Observationer (deltagande, skuggning)
  • Textanalyser t.ex. diskursanalys
  • Video analytics
  • Web and social media scraping

Publiken, populärkulturen och vardagslivet

Mediepubliken och vardagslivet handlar om rörelser, kombinationer och kopplingar mellan medier, sociala relationer och livserfarenheter. Vi kartlägger och utvärderar de mönster och spår människor skapar när de rör sig i det digitala medielandskapet. Vi analyserar hur populärkulturen kopplas samman med livsstilar. Forskningen inom området omprövar själva kategorin ”publik” och de perspektiv och metoder som används för att förstå medieengagemang och upplevelser i en snabbt föränderlig miljö.