Forskningsmiljön Kommunikation, försvarsvilja och demokratisk resiliens förläggs vid Campus Helsingborg med en finansiering på tre miljon kronor under tre år. I initiativet ingår forskare vid Institutionen för kommunikation, Ekonomihögskolan och Humanistiska och teologiska fakulteten. Fokus ligger på att utveckla ny kunskap om kopplingen mellan kommunikationsstrategier inom civilförsvaret och förmågan hos offentliga institutioner och medborgare att stå emot såväl interna som externa hot och påfrestningar.
– Vi ser försvarsvilja och demokratisk resiliens som två nära sammanhängande begrepp. Försvarsvilja handlar om viljan att skydda ett demokratiskt och fritt samhälle. För att upprätthålla ett starkt försvar i ett demokratiskt land krävs en bred förståelse för totalförsvaret i alla delar av befolkningen, säger Nils Gustafsson, forskningsmiljöns ena projektledare.
Genus- och barnperspektiv i fokus
Ett särskilt fokus i forskningen ligger på genus- och barnperspektiven, områden som ofta förbises både i offentlig debatt och inom akademisk forskning.
- I den första fasen undersöker vi hur försvarskommunikationen påverkar unga målgrupper och hur unga förhåller sig till värnplikten samt till tanken på att försvara Sverige vid en krigssituation. Vilka föreställningar har de om krig och försvar, och vad är de beredda att försvara? Dessa frågor är avgörande för att förstå deras försvarsvilja och tilltron till totalförsvaret och NATO, säger forskningsmiljöns andra projektledare, Cecilia Cassinger.
- Vi kommer att utveckla verktyg och metoder som stärker medborgarnas delaktighet och motståndskraft i ett komplext kommunikationslandskap, tillägger projektkoordinator Isabelle Karlsson. En viktig del av detta arbete är att skapa strategier för att öka försvarsviljan hos grupper där tilltron till totalförsvaret är låg. Samtidigt vill vi främja en kritisk förståelse av försvarskommunikationen och dess konsekvenser för unga målgrupper.
Deltagare
I forskningsinitiativet ingår framstående forskare från Lunds universitet, bland andra:
• Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi med fokus på varumärkesbyggande, Ekonomihögskolan
• Alicia Fjällhed, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut
• Elsa Hedling, docent vid Centrum för Europastudier, Humanistiska och teologiska fakulteten
• James Pamment, docent i strategisk kommunikation och direktör för Forskningsinstitutet för psykologiskt försvar
• Emil Stjernholm, forskare vid Institutionen för kommunikation
Internationella samarbeten och affilierade forskare från hela världen kommer att bidra till att ytterligare stärka forskningsmiljön.